Καθημερινά τα χρησιμοποιούμε. Μας μεταφέρουν από το ένα μέρος στο άλλο, και είναι η επαφή μας με το έδαφος.
Όχι, δε μιλάω για τα παπούτσια στα πόδια μας, αλλά για τα… υποδήματα του αυτοκινήτου, της μοτοσικλέτας, του λεωφορείου… μιλάω για τα ελαστικά, τους τροχούς!! Επάνω τους, αν παρατηρήσουμε, έχουνε διάφορα νούμερα και γράμματα. Ξέρουμε όμως τι σημαίνουν όόόλα αυτά;
Ας δούμε απλά και κατανοητά!
Ας πάρουμε ένα παράδειγμα για να μας βοηθήσει στην αποκρυπτογράφηση τους: τα ελαστικά μας επάνω γράφουν, ας πούμε:
185/65R14, TUBELESS, 3411, DOT, 140M.
Όλα αυτά βρίσκονται σε όλα τα ελαστικά. Απλά ψάξτε το και θα τα βρείτε!!
Ας αρχίσουμε από τα εύκολα: 185/65R14.
Όλοι μας γνωρίζουμε ότι είναι οι διαστάσεις των ελαστικών, φάρδος, ύψος προφίλ και μέγεθος ζάντας. Αλλά σε τι ακριβώς μετριέται το κάθε μέγεθος;; Ας δούμε!!
Το 185 είναι το φάρδος πέλματος, πόσο δηλαδή πλάτος έχει το ελαστικό. Μετριέται σε χιλιοστόμετρα (mm) άρα στο παράδειγμα μας, το λάστιχο έχει φάρδος 185 χιλιοστά, ή 18,5 εκατοστά.
Το 65 είναι το ύψος προφίλ, η απόσταση από τη ζάντα μέχρι την επιφάνεια του ελαστικού. Μετριέται σε (προσοχή εδώ!!) ποσοστό επί του φάρδους πέλματος! Δηλαδή το πάχος (να το πούμε) του λάστιχου είναι το 65% του φάρδους του!
Στο παράδειγμα μας είναι το 65% των 185 χιλιοστών. Άρα, κάνοντας τις πράξεις, είναι περίπου 120 χιλιοστά, ή 12 εκατοστά!
Τώρα, το R μας δείχνει τον τύπο του ελαστικού, κατασκευαστικά. Σημαίνει Radial και μας δείχνει ότι τα «σιδεράκια» μέσα στο ελαστικό έχουν ακτινωτή πλέξη. Δύσκολα θα βρείτε άλλου είδους πλέξη, σχεδόν παντού είναι έτσι!!!
Τέλος, το 14 μας δείχνει το μέγεθος της ζάντας, τη διάμετρο της. Μετριέται σε ίντσες, όπως και το μέγεθος των οθονών και τηλεοράσεων!! Για να κάνουμε τη μετατροπή σε ευρωπαϊκές μονάδες, εκατοστά δηλαδή, φτάνει να ξέρουμε την αντιστοιχία: μία ίντσα ισούται με 2,54 εκατοστά!
Πάνε τα εύκολα! Γενικά όταν γίνεται συζήτηση γύρω από τα λάστιχα, αυτές είναι οι πληροφορίες που ανταλλάσσονται – εκτός του R!!
Πάμε στα επόμενα, τα πιο… άγνωστα θα λέγαμε!!
TUBELESS : Σημαίνει ότι το λάστιχο δεν έχει μέσα σαμπρέλα.
Το επόμενο είναι σημαντικό: μας δείχνει την ημερομηνία παραγωγής του ελαστικού!! Είναι ένα τετραψήφιο κυκλωμένο νούμερο. Στο παράδειγμα μας, 3411.
Τα δύο πρώτα ψηφία (34) μας δείχνουν την εβδομάδα παραγωγής. Ξεκινάνε από το 01 και φτάνουν μέχρι το 52 και δείχνουν την εβδομάδα του χρόνου που κατασκευάστηκαν. Άρα το ελαστικό μας κατασκευάστηκε την 34η εβδομάδα του χρόνου. Τώρα το 11, μας δείχνει τη χρονιά που κατασκευάστηκαν. Άρα στο παράδειγμα μας κατασκευάστηκαν το 2011!!
Το DOT που βρίσκεται σε όλα τα ελαστικά, σημαίνει ότι το συγκεκριμένο ελαστικό, είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Συγκοινωνιών των… Η.Π.Α.!!
Τέλος, το 140Μ βρίσκεται από πίνακες, οι οποίοι ίσως να υπάρχουν και στο βιβλίο οδηγιών του αυτοκινήτου σας! Το 140 δείχνει το μέγιστο βάρος που αντέχουν τα λάστιχα, και το Μ μας πληροφορεί για τη μέγιστη ταχύτητα που αντέχουν χωρίς κανένα πρόβλημα. Είναι δηλαδή οι προδιαγραφές του ελαστικού!!
ΓΙΑ ΛΑΣΤΙΧΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Στο μέρος 2ο, θα κάνουμε και μια αναφορά στα ελαστικά των επαγγελματικών οχημάτων – φορτηγά και λεωφορεία – όπου υπάρχουν δυο - τρεις ακόμα επιπλέον πληροφορίες τις οποίες αξίζει να αναφέρουμε!
Regroovable: Το ελαστικό είναι αναγομώσιμο, δηλαδή όταν φθαρεί δεν είναι ανάγκη να αλλαχτεί. Αναγομώνεται (μπαίνει ξανά η επιφάνεια με τα αυλάκια επάνω) και τοποθετούνται στον πίσω άξονα. ΠΑΝΤΑ τα ελαστικά του μπροστινού άξονα αλλάζονται με καινούρια!! Θέμα ασφάλειας!
Στην ένδειξη μέγιστου βάρος που μπορούν να μεταφέρουν, υπάρχουν δύο νούμερα: 136/140. Αυτό μας πληροφορεί για το μέγιστο βάρος σε μονό και διπλό ελαστικό. Άμα παρατηρήσετε, όλα τα μεγάλα επαγγελματικά έχουν δύο λάστιχα στον πίσω άξονα!
Σε όλα επίσης θα βρείτε και έναν «δείκτη φθοράς», ένα σημαδάκι μέσα στα αυλάκια του ελαστικού που δείχνει το πόση είναι η μέγιστη επιτρεπόμενη φθορά.
Όταν το πέλμα φτάσει αυτόν τον βαθμό φθοράς, τότε το ελαστικό πρέπει να αλλαχτεί ή αναγομωθεί. Συνήθως σημειώνεται με ένα βελάκι επάνω στο προφίλ του ελαστικού, ή βρίσκεται σε όλη την επιφάνεια του πέλματος. Αξίζει να αναφέρουμε πως δείκτη φθοράς, μπορούμε να βρούμε και στα ελαστικά των Ι.Χ. αυτοκινήτων.
Τελειώνοντας, σε μερικά λάστιχα μπορεί να υπάρχουν βελάκια που δείχνουν κύκλο. Βρίσκονται δηλαδή σε ολόκληρο το προφίλ. Αυτά μας πληροφορούν για τη φορά περιστροφής του ελαστικού!!
Αυτή ήταν λοιπόν η αποκρυπτογράφηση των βασικών σημείων του κώδικα «λάστιχα»!
Τώρα που ξέρουμε, μπορούμε να διαλέξουμε τα κατάλληλα «παπούτσια» για το αμαξάκι μας που να καλύπτουν τις ανάγκες μας!! Καλές βόλτες λοιπόν, και… προσοχή στους δρόμους!!
Όχι, δε μιλάω για τα παπούτσια στα πόδια μας, αλλά για τα… υποδήματα του αυτοκινήτου, της μοτοσικλέτας, του λεωφορείου… μιλάω για τα ελαστικά, τους τροχούς!! Επάνω τους, αν παρατηρήσουμε, έχουνε διάφορα νούμερα και γράμματα. Ξέρουμε όμως τι σημαίνουν όόόλα αυτά;
Ας δούμε απλά και κατανοητά!
Ας πάρουμε ένα παράδειγμα για να μας βοηθήσει στην αποκρυπτογράφηση τους: τα ελαστικά μας επάνω γράφουν, ας πούμε:
185/65R14, TUBELESS, 3411, DOT, 140M.
Όλα αυτά βρίσκονται σε όλα τα ελαστικά. Απλά ψάξτε το και θα τα βρείτε!!
Ας αρχίσουμε από τα εύκολα: 185/65R14.
Όλοι μας γνωρίζουμε ότι είναι οι διαστάσεις των ελαστικών, φάρδος, ύψος προφίλ και μέγεθος ζάντας. Αλλά σε τι ακριβώς μετριέται το κάθε μέγεθος;; Ας δούμε!!
Το 185 είναι το φάρδος πέλματος, πόσο δηλαδή πλάτος έχει το ελαστικό. Μετριέται σε χιλιοστόμετρα (mm) άρα στο παράδειγμα μας, το λάστιχο έχει φάρδος 185 χιλιοστά, ή 18,5 εκατοστά.
Το 65 είναι το ύψος προφίλ, η απόσταση από τη ζάντα μέχρι την επιφάνεια του ελαστικού. Μετριέται σε (προσοχή εδώ!!) ποσοστό επί του φάρδους πέλματος! Δηλαδή το πάχος (να το πούμε) του λάστιχου είναι το 65% του φάρδους του!
Στο παράδειγμα μας είναι το 65% των 185 χιλιοστών. Άρα, κάνοντας τις πράξεις, είναι περίπου 120 χιλιοστά, ή 12 εκατοστά!
Τώρα, το R μας δείχνει τον τύπο του ελαστικού, κατασκευαστικά. Σημαίνει Radial και μας δείχνει ότι τα «σιδεράκια» μέσα στο ελαστικό έχουν ακτινωτή πλέξη. Δύσκολα θα βρείτε άλλου είδους πλέξη, σχεδόν παντού είναι έτσι!!!
Τέλος, το 14 μας δείχνει το μέγεθος της ζάντας, τη διάμετρο της. Μετριέται σε ίντσες, όπως και το μέγεθος των οθονών και τηλεοράσεων!! Για να κάνουμε τη μετατροπή σε ευρωπαϊκές μονάδες, εκατοστά δηλαδή, φτάνει να ξέρουμε την αντιστοιχία: μία ίντσα ισούται με 2,54 εκατοστά!
Πάνε τα εύκολα! Γενικά όταν γίνεται συζήτηση γύρω από τα λάστιχα, αυτές είναι οι πληροφορίες που ανταλλάσσονται – εκτός του R!!
Πάμε στα επόμενα, τα πιο… άγνωστα θα λέγαμε!!
TUBELESS : Σημαίνει ότι το λάστιχο δεν έχει μέσα σαμπρέλα.
Το επόμενο είναι σημαντικό: μας δείχνει την ημερομηνία παραγωγής του ελαστικού!! Είναι ένα τετραψήφιο κυκλωμένο νούμερο. Στο παράδειγμα μας, 3411.
Τα δύο πρώτα ψηφία (34) μας δείχνουν την εβδομάδα παραγωγής. Ξεκινάνε από το 01 και φτάνουν μέχρι το 52 και δείχνουν την εβδομάδα του χρόνου που κατασκευάστηκαν. Άρα το ελαστικό μας κατασκευάστηκε την 34η εβδομάδα του χρόνου. Τώρα το 11, μας δείχνει τη χρονιά που κατασκευάστηκαν. Άρα στο παράδειγμα μας κατασκευάστηκαν το 2011!!
Το DOT που βρίσκεται σε όλα τα ελαστικά, σημαίνει ότι το συγκεκριμένο ελαστικό, είναι εγκεκριμένο από το Υπουργείο Συγκοινωνιών των… Η.Π.Α.!!
Τέλος, το 140Μ βρίσκεται από πίνακες, οι οποίοι ίσως να υπάρχουν και στο βιβλίο οδηγιών του αυτοκινήτου σας! Το 140 δείχνει το μέγιστο βάρος που αντέχουν τα λάστιχα, και το Μ μας πληροφορεί για τη μέγιστη ταχύτητα που αντέχουν χωρίς κανένα πρόβλημα. Είναι δηλαδή οι προδιαγραφές του ελαστικού!!
ΓΙΑ ΛΑΣΤΙΧΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Στο μέρος 2ο, θα κάνουμε και μια αναφορά στα ελαστικά των επαγγελματικών οχημάτων – φορτηγά και λεωφορεία – όπου υπάρχουν δυο - τρεις ακόμα επιπλέον πληροφορίες τις οποίες αξίζει να αναφέρουμε!
Regroovable: Το ελαστικό είναι αναγομώσιμο, δηλαδή όταν φθαρεί δεν είναι ανάγκη να αλλαχτεί. Αναγομώνεται (μπαίνει ξανά η επιφάνεια με τα αυλάκια επάνω) και τοποθετούνται στον πίσω άξονα. ΠΑΝΤΑ τα ελαστικά του μπροστινού άξονα αλλάζονται με καινούρια!! Θέμα ασφάλειας!
Στην ένδειξη μέγιστου βάρος που μπορούν να μεταφέρουν, υπάρχουν δύο νούμερα: 136/140. Αυτό μας πληροφορεί για το μέγιστο βάρος σε μονό και διπλό ελαστικό. Άμα παρατηρήσετε, όλα τα μεγάλα επαγγελματικά έχουν δύο λάστιχα στον πίσω άξονα!
Σε όλα επίσης θα βρείτε και έναν «δείκτη φθοράς», ένα σημαδάκι μέσα στα αυλάκια του ελαστικού που δείχνει το πόση είναι η μέγιστη επιτρεπόμενη φθορά.
Όταν το πέλμα φτάσει αυτόν τον βαθμό φθοράς, τότε το ελαστικό πρέπει να αλλαχτεί ή αναγομωθεί. Συνήθως σημειώνεται με ένα βελάκι επάνω στο προφίλ του ελαστικού, ή βρίσκεται σε όλη την επιφάνεια του πέλματος. Αξίζει να αναφέρουμε πως δείκτη φθοράς, μπορούμε να βρούμε και στα ελαστικά των Ι.Χ. αυτοκινήτων.
Τελειώνοντας, σε μερικά λάστιχα μπορεί να υπάρχουν βελάκια που δείχνουν κύκλο. Βρίσκονται δηλαδή σε ολόκληρο το προφίλ. Αυτά μας πληροφορούν για τη φορά περιστροφής του ελαστικού!!
Αυτή ήταν λοιπόν η αποκρυπτογράφηση των βασικών σημείων του κώδικα «λάστιχα»!
Τώρα που ξέρουμε, μπορούμε να διαλέξουμε τα κατάλληλα «παπούτσια» για το αμαξάκι μας που να καλύπτουν τις ανάγκες μας!! Καλές βόλτες λοιπόν, και… προσοχή στους δρόμους!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου